Compassietraining

Je ontdekt hoe je liefde voor jezelf en je leven voorop kan stellen
als het allerbelangrijkste en waarom dit de meest wijze keuze is,
toch als je gelukkig wil zijn.

David Dewulf

De I AM compassietraining neemt je mee in een reis doorheen de 4 hartkwaliteiten: liefdevolle vriendelijkheid, compassie, gelijkmoedigheid en gedeelde vreugde. Deze worden aangevuld door compassievol optimisme, dankbaarheid, vergeving, en waardegericht leven.  Deze 8 kwaliteiten vormen samen de essentie van ‘heartfulness’. Daarom kan je die training ook een heartfulness-training noemen.

Je krijgt ook inzicht in het brein en het vermogen tot geluk. Zo wordt een basis gelegd voor een gelukkig en veerkrachtig leven. Je kan beter omgaan met de uitdagingen van iedere dag.

Centraal daarbij staat je eigen beste vriend worden. Een belangrijke steun, want het leven is niet altijd even gemakkelijk. En als je niet kan thuis komen bij jezelf, waar kan je dan wel thuiskomen? Dit is waar zelfcompassie om gaat.

Inhoud

Benieuwd wat je mag verwachten?
Hier enkele onderwerpen waar we op ingaan:

  • Inzicht in het brein en het vermogen tot geluk
  • Jezelf accepteren, ook je kwetsbaarheid.
  • Vriendelijker zijn voor jezelf.
  • Zelfvertrouwen ontwikkelen.
  • Je bevrijden uit de gevangenis van boosheid.
  • Aandacht voor je grenzen.
  • Een gelukkige houding in het leven.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Wat je zal leren:

  • Je krijgt inzicht in je emoties , de emotie-regulatiesystemen en het belang voor je welzijn.
  • Je leert om te gaan met je innerlijke criticus.
  • Je ontdekt hoe je kan groeien uit moeilijkheden en je kan de wijsheid van de modder en de lotus toepassen!
  • Je ontdekt hoe je jezelf kan ondersteunen en je staat stil bij je waarden als kompas.
  • Vergeven, ook wat je onvergefelijk vindt, en eindelijk die balast loslaten!
  • Je leert de energiecirkels kennen en burn-out voorkomen.
  • Je maakt ruimte voor vreugde, geluk en liefde.

Eerstvolgende trainingen

Toon alle

Formaat

Deze ‘ Mindfulness based self-compassion training’ bestaat uit 8 sessies, verspreid over 8 dagen, 3 of 4 volle dagen of een zomerweek.

De trainingen gaan door op locatie of online via Zoom

Vereiste vooropleiding

Om de compassietraining te kunnen volgen, heb je ervaring nodig met meditatie (Je hebt bijvoorbeeld de mindfulness training van acht bijeenkomsten gevolgd.)

Volg op zijn minst een kennismaking mindfulness en oefen een tijdje met de geleerde vaardigheden.
Lees eventueel als voorbereiding het kleine boekje ‘ Jezelf accepteren met mindfulness en compassie’ van David Dewulf.

Wetenschappelijk onderzoek

  • Zelfcompassie heeft een positieve invloed op je motivatie en je gedrag.
  • Zelfcompassie ondersteunt je om gezonder te leven ( stoppen met roken, gezonder eten, meer bewegen…)
  • Zelfcompassie is een belangrijke factor om depressie te voorkomen en aan te pakken.
  • Dankzij zelfcompassie ben je meer gemotiveerd om een persoonlijk zwak punt aan te pakken en te verbeteren. Je groeit dus sterker als mens.
  • En dankzij zelfcompassie ben je meer gemotiveerd om een recent conflict of situatie waarin je moreel niet correct gehandeld hebt,
    opnieuw goed te maken en om zo’n situaties in de toekomst meer te vermijden. Als dit niet mooi is!
  • Je hebt ook een groter geloof dat je persoonlijke minpunten en zwakheden kan verbeteren.
  • Je vergelijkt jezelf meer met mensen die je beter acht dan jezelf op een manier dat het je motivatie om zelf te groeien en te verbeteren, versterkt.

Belangrijke literatuur

“De weg van zelfcompassie, van kwetsbaarheid naar veerkracht” van David Dewulf.

Meer info en bestellen; klik hier

Dit is een interview met dr. David Dewulf over (zelf)compassie. Het interview gaat over de opleiding tot compassietrainer, maar David legt meteen ook uit waar compassie eigenlijk over gaat.

De compassietraining heeft op korte tijd heel wat teweeggebracht. Ik werd me bewust van mijn kritische en afwijzende houding tegenover mezelf, en leerde me te aanvaarden zoals ik was. Door met mildheid en mededogen voor mezelf te zorgen, groeide ook mijn openheid voor anderen.

Paul S.

Ons Aanbod

Datum
Titel
Locatie
Trainer
ma 15/11/2021 19:00
Compassie- en zelfcompassietraining
Online
Hilde Naedts
di 16/11/2021 09:00
Compassie- en zelfcompassietraining
Online
Hilde Naedts