Fase 4: Vervolgopleiding mindfulnesstrainer

Overzicht

FASE 4 bestaat uit verschillende modules:

  • 8 opleidingsdagen (Fase 4); 8 dagen
  • Update MBCT (i.s.m. Oxford Mindfulness Centre); 2 dagen
  • Supervisies

Deelnamecriteria

Je kan fase 4 starten als je:

  • fase 1 hebt afgewerkt
  • fase 2 hebt aangevat
  • fase 3 de 8 opleidingsdagen hebt afgewerkt
  • Je een oefentraining hebt gegeven of ingepland

De 8 opleidingsdagen

Oriëntering

Deze 8 dagen vormen de kern van de opleiding waarin de 8 weken training in detail wordt besproken en ingeoefend. Er wordt gewerkt met casussen en rollenspel. Er is ruimte voor emotionele processen, meditatie, de praktijk van het begeleiden en verdiepende reflecties voor trainers.

Inhoud

Enkele onderwerpen van de deze 8 dagen

  • 4 niveau´s van “inquiry”
  • De structuur en opbouw van emotionele en mentale ervaringen
  • Emoties en mentale formaties en interventies op verschillende niveau´s
  • Belichaamde communicatie
  • Het gebruik van beelden en verbeelding, valkuilen
  • Het gebruik van taal in mindfulness meditatie, valkuilen
  • De kunst van het benoemen en valkuilen
  • Omgaan met mentale patronen
  • De gevoelstoon
  • Omgaan met vermoeidheid & mentale agitatie
  • Acceptatie als vaardigheid & beperkingen
  • Core process psychotherapie en groepsproces

Waarmee je leert werken:

  • Emotioneel evenwicht
  • Leren surfen op emotionele golven
  • Verdrinken en verdringen, de balans tussen contact maken en ruimte maken
  • De middenweg bewandelen
  • De H.A.R.T-zelfcompassie mantra
  • Het belang van evenwicht tussen zachtheid en moed
  • Een unieke interventie voor emotioneel moeilijk periodes
  • De 4 manieren om emoties aan te pakken in meditatie
  • 3 manieren om de greep van gedachten te verminderen in cognitieve psychologie
  • Pijn en Lijden
  • Doorprikken van het idee dat lijden optioneel zou zijn
  • Het verhaal van de 2 pijlen in relatie tot de meditaties
  • Heilzaam begrijpen en heilzame intentie in een relatie tot de sessies en het leven van elke dag
  • 3 manieren om met pijn om te gaan
  • De plaats van acceptatie
  • De 54321-mindful inslaapoefening voor hectische periodes
  • Cognitieve inzichten in relatie tot het oude en het nieuwe brein
  • Mindvol communiceren: basis
  • Mindvol en compassievol omgaan met “nee” zeggen en ontvangen
  • De driehoek impuls, impact en intentie en haar toepassingen
  • 5 bijzondere aandachtspunten in moeilijke communicatie
  • Dieper kijken naar reactiepatronen
  • De geautomatiseerde harde weg versus de S.M.A.R.T-weg
  • Een verdieping van de klassieke kalenders
  • Inzicht in de 4 manieren waarop we ons eigen geluk saboteren
  • Inzicht in de 6 manieren waarop we het leven moeilijker maken dan het al is
  • Inzicht krijgen in onheilzame inspanning in relatie tot de 3 vormen van heilzame inspanning

Update MBCT: latest developments and teaching methods

Mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) is an adaptation of mindfulness-based stress reduction (MBSR) that integrates mindfulness meditation practices with methods from cognitive therapy in an eight-week class format. Strong empirical evidence supports its efficacy in reducing relapse and recurrence in adults who have experienced three or more episodes of depression. Research also suggests that MBCT can be applied to a variety of other mental health problems across a range of settings.

The first day of this training will focus on research and evaluation  in mindfulness-based programs (MBPs). Research-related topics will include assessment of mindfulness, efficacy of MBPs, mechanisms of change, and the effects of mindfulness training on kindness, compassion, and empathy. The second part of the day will address how teachers can empirically evaluate the courses they teach.

The second day of the training will focus on ethics and professional updates in mindfulness-based programs. Ethical topics will include implicit ethical foundations, the role of professional ethics, Buddhist and secular perspectives, protecting course participants from harm and adverse events, and ethical communication about mindfulness. Professional updates will include adaptations of MBCT using the warp and weft framework and the Mindfulness-Based Interventions – Teaching Assessment Criteria (MBI-TAC).

MBCT for life

MBCT for Life (MBCT-L) is a recent adaptation of Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depression (MBCT-D; Teasdale, Segal, & Williams, 2013) applicable to the general population. It offers mindfulness practices and cognitive-behavioural techniques in ways that are intended to be accessible to all. It guides participants in how to apply this learning in everyday life both to manage what is painful and difficult and to cultivate qualities such as compassion and equanimity. It offers a different way of living that supports people to work with challenges, including recurring patterns of thought and behaviour that create suffering, but also to savour life and to flourish. MBCT-L follows the model of MBCT-D, with 2-hour weekly sessions, about 40 minutes of home practice per day, and a full day of mindfulness practice between session 6 and 7. It is an in-depth programme intended to cultivate lasting and sustainable change.

This 2-day workshop is designed for mindfulness teachers who have been trained in MBCT and are interested in learning this new curriculum. The workshop begins with an introduction to the theoretical and empirical background for MBCT-L. We then consider the organization of the 8-week curriculum and explore the practices and exercises that are not found in MBCT for depression but are specific to MBCT-L’s broader intentions. These include appreciation and befriending practices, a “vicious flower” model of what maintains distress, and skills that support greater responsiveness in thought and action. Participants will practice teaching these elements of the program to each other in pairs or small groups.

Supervisie

Voor fase 4 dien je 2 supervisies te volgen. Idealiter worden deze ingepland als volgt: 1 supervisie voor het geven van je oefengroepje en 1 supervisie na het geven van je oefengroepje. De supervisies zijn inbegrepen in de kostprijs van de 8 opleidingsdagen van fase 4.

Een supervisie is een gesprek van een 1uur/persoon in groepjes van 2-3 personen waarin een beeld wordt geschetst van waar je staat als trainer. Je bereidt dit gesprek grondig voor op basis van een opdracht die je zal ontvangen. Je bezorgt je schriftelijke voorbereiding aan je supervisor voor de datum van het gesprek, zodat je supervisor dit ook kan voorbereiden.

Indien mogelijk doe je best alle supervisies bij dezelfde supervisor.

Voorwaarden voor deelname

Fase 3 afgerond, tijdens of na afronding van fase 4

Supervisoren

Aankomende Evenementen

Toon alle

Het is fijn om na deze opleidingsdagen dagen op een nieuwe manier met de mindfulnesstraining om te gaan.

Ik miste altijd iets in de training maar wist niet zo goed de vinger erop te leggen.
Door deze training bij David te volgen heb ik mijn antwoord gekregen.
Compassie is het missende puzzelstukje. Dat kan ik nu met vertrouwen in mijn trainingen gebruiken.
Maar dat is niet het enige, ook de opbouw van de training heb ik nu aangepast aan wat ik heb geleerd in deze dagen.
De mindfulness training is er voor mij nog waardevoller door geworden.
En het effect van de nieuwe elementen zijn al gelijk voelbaar in mijn training.
Opnieuw enthousiaste deelnemers.
Dank David voor je bredere kijk op Mindfulness.
Het helpt mij ook om uit kaders te durven stappen.