Fase 4

Overzicht

FASE 4 bestaat uit verschillende modules:

  • 8 opleidingsdagen (Fase 4)
  • Update MBCT (i.s.m. Oxford Mindfulness Centre)
  • Supervisies

Deelnamecriteria

Je kan fase 4 starten als je:

  • fase 1 hebt afgewerkt
  • fase 2 hebt aangevat (met minstens 5 dagen meditatieve verdieping)
  • fase 3 de 8 opleidingsdagen (minstens bijna) hebt afgewerkt
  • Je een oefentraining hebt gegeven of ingepland

De 8 opleidingsdagen

Oriëntering

Deze 8 dagen vormen de kern van de opleiding waarin de 8 weken training in detail wordt besproken en ingeoefend. Er wordt gewerkt met casussen en rollenspel. Er is ruimte voor emotionele processen, meditatie, de praktijk van het begeleiden en verdiepende reflecties voor trainers.

Inhoud

Enkele onderwerpen van de deze 8 dagen

  • 4 niveau´s van “inquiry”
  • De structuur en opbouw van emotionele en mentale ervaringen
  • Emoties en mentale formaties en interventies op verschillende niveau´s
  • Belichaamde communicatie
  • Het gebruik van beelden en verbeelding, valkuilen
  • Het gebruik van taal in mindfulness meditatie, valkuilen
  • De kunst van het benoemen en valkuilen
  • Omgaan met mentale patronen
  • De gevoelstoon
  • Omgaan met vermoeidheid & mentale agitatie
  • Acceptatie als vaardigheid & beperkingen
  • Core process psychotherapie en groepsproces

Waarmee je leert werken:

  • Emotioneel evenwicht
  • Leren surfen op emotionele golven
  • Verdrinken en verdringen, de balans tussen contact maken en ruimte maken
  • De middenweg bewandelen
  • De H.A.R.T-zelfcompassie mantra
  • Het belang van evenwicht tussen zachtheid en moed
  • Een unieke interventie voor emotioneel moeilijk periodes
  • De 4 manieren om emoties aan te pakken in meditatie
  • 3 manieren om de greep van gedachten te verminderen in cognitieve psychologie
  • Pijn en Lijden
  • Doorprikken van het idee dat lijden optioneel zou zijn
  • Het verhaal van de 2 pijlen in relatie tot de meditaties
  • Heilzaam begrijpen en heilzame intentie in een relatie tot de sessies en het leven van elke dag
  • 3 manieren om met pijn om te gaan
  • De plaats van acceptatie
  • De 54321-mindful inslaapoefening voor hectische periodes
  • Cognitieve inzichten in relatie tot het oude en het nieuwe brein
  • Mindvol communiceren: basis
  • Mindvol en compassievol omgaan met “nee” zeggen en ontvangen
  • De driehoek impuls, impact en intentie en haar toepassingen
  • 5 bijzondere aandachtspunten in moeilijke communicatie
  • Dieper kijken naar reactiepatronen
  • De geautomatiseerde harde weg versus de S.M.A.R.T-weg
  • Een verdieping van de klassieke kalenders
  • Inzicht in de 4 manieren waarop we ons eigen geluk saboteren
  • Inzicht in de 6 manieren waarop we het leven moeilijker maken dan het al is
  • Inzicht krijgen in onheilzame inspanning in relatie tot de 3 vormen van heilzame inspanning

Update MBCT: latest developments and teaching methods

Mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) is an adaptation of mindfulness-based stress reduction (MBSR) that integrates mindfulness meditation practices with methods from cognitive therapy in an eight-week class format. Strong empirical evidence supports its efficacy in reducing relapse and recurrence in adults who have experienced three or more episodes of depression. Research also suggests that MBCT can be applied to a variety of other mental health problems across a range of settings.

The first day of this training will focus on scientific and professional updates in mindfulness-based programs (MBPs). Research-related topics will include assessment of mindfulness, efficacy of MBPs, mechanisms of change, and the effects of mindfulness training on kindness, compassion, and empathy. Professional issues will include adaptations of MBCT using the warp and weft framework, a brief introduction to two newer curricula (MBCT for Life and Finding Peace in a Frantic World), and the Mindfulness-Based Interventions – Teaching Assessment Criteria (MBI-TAC).

The second day of the training will focus on ethical issues in mindfulness-based programs. Topics will include implicit ethical foundations, the role of professional ethics, Buddhist and secular perspectives, protecting course participants from harm and adverse events, and ethical communication about mindfulness.

As a preparation for this 2-day workshop, it will be helpful to read:

Baer, R. A. (2015). Ethics, values, virtues, and character strengths in mindfulness-based interventions: A psychological science perspective. Mindfulness, 6, 956-969.

Supervisie

Voor fase 2 dien je 2 supervisies te volgen. Idealiter worden deze ingepland als volgt: 1 supervisie voor het geven van je oefengroepje en 1 supervisie na het geven van je oefengroepje. De supervisies zijn inbegrepen in de kostprijs van de 8 opleidingsdagen van fase 4.

Een supervisie is een gesprek van een 1uur/persoon in groepjes van 2-3 personen waarin een beeld wordt geschetst van waar je staat als trainer. Je bereidt dit gesprek grondig voor op basis van een opdracht die je zal ontvangen. Je bezorgt je schriftelijke voorbereiding aan je supervisor voor de datum van het gesprek, zodat je supervisor dit ook kan voorbereiden.

Indien mogelijk doe je best alle supervisies bij dezelfde supervisor.

Voorwaarden voor deelname

Het volledig afronden van fase 3 en 4

Supervisoren

Aankomende traingen

Toon alle

Het is fijn om na deze opleidingsdagen dagen op een nieuwe manier met de mindfulnesstraining om te gaan.

Ik miste altijd iets in de training maar wist niet zo goed de vinger erop te leggen.
Door deze training bij David te volgen heb ik mijn antwoord gekregen.
Compassie is het missende puzzelstukje. Dat kan ik nu met vertrouwen in mijn trainingen gebruiken.
Maar dat is niet het enige, ook de opbouw van de training heb ik nu aangepast aan wat ik heb geleerd in deze dagen.
De mindfulness training is er voor mij nog waardevoller door geworden.
En het effect van de nieuwe elementen zijn al gelijk voelbaar in mijn training.
Opnieuw enthousiaste deelnemers.
Dank David voor je bredere kijk op Mindfulness.
Het helpt mij ook om uit kaders te durven stappen.