Fase 4

Deelnamecriteria

Je kan fase 4 starten als je

  • fase 1 hebt afgewerkt
  • fase 2 hebt aangevat ( met minstens 5 dagen meditatieve verdieping)
  • fase 3 de 8 opleidingsdagen, trainersvaardigheden en groepsprocessen hebt afgewerkt.
  • Je een oefentraining hebt gegeven en de supervisie van fase 3 hebt gevolgd.

De 8 opleidingsdagen

Oriëntering

Deze 8 dagen vormen de kern van de opleiding waarin de 8 weken training in detail wordt besproken en ingeoefend. Er wordt gewerkt met casussen en rollenspel. Er is ruimte voor emotionele processen, meditatie, de praktijk van het begeleiden met theoretische reflecties en een bespreking van de 84 vragen van de checklist voor trainers.

Inhoud

Enkele onderwerpen van de deze 8 dagen

  • 4 niveau´s van “inquiry”
  • De structuur en opbouw van emotionele en mentale ervaringen
  • Emoties en mentale formaties en interventies op verschillende niveau´s
  • Belichaamde communicatie
  • Het gebruik van beelden en verbeelding, valkuilen
  • Het gebruik van taal in mindfulness meditatie, valkuilen
  • De kunst van het benoemen en valkuilen
  • Omgaan met mentale patronen
  • De gevoelstoon
  • Omgaan met vermoeidheid & mentale agitatie
  • Acceptatie als vaardigheid & beperkingen
  • Core process psychotherapie en groepsproces

Waarmee je leert werken:

  • Emotioneel evenwicht
  • Leren surfen op emotionele golven
  • Verdrinken en verdringen, de balans tussen contact maken en ruimte maken
  • De middenweg bewandelen
  • De H.A.R.T-zelfcompassie mantra
  • Het belang van evenwicht tussen zachtheid en moed
  • Een unieke interventie voor emotioneel moeilijk periodes
  • De 4 manieren om emoties aan te pakken in meditatie
  • 3 manieren om de greep van gedachten te verminderen in cognitieve psychologie
  • Pijn en Lijden
  • Doorprikken van het idee dat lijden optioneel zou zijn
  • Het verhaal van de 2 pijlen in relatie tot de meditaties
  • Heilzaam begrijpen en heilzame intentie in een relatie tot de sessies en het leven van elke dag
  • 3 manieren om met pijn om te gaan
  • De plaats van acceptatie
  • De 54321-mindful inslaapoefening voor hectische periodes
  • Cognitieve inzichten in relatie tot het oude en het nieuwe brein
  • Mindvol communiceren: basis
  • Mindvol en compassievol omgaan met “nee” zeggen en ontvangen
  • De driehoek impuls, impact en intentie en haar toepassingen
  • 5 bijzondere aandachtspunten in moeilijke communicatie
  • Dieper kijken naar reactiepatronen
  • De geautomatiseerde harde weg versus de S.M.A.R.T-weg
  • Een verdieping van de klassieke kalenders
  • Inzicht in de 4 manieren waarop we ons eigen geluk saboteren
  • Inzicht in de 6 manieren waarop we het leven moeilijker maken dan het al is
  • Inzicht krijgen in onheilzame inspanning in relatie tot de 3 vormen van heilzame inspanning

Update MBCT & depression

Introduction

Mindfulness ‐based cognitive therapy (MBCT) combines Jon Kabat ‐ Zinn’s Stress Reduction program with techniques from Cognitive Therapy in an eight week ‘class’ format. Following preliminary evidence for its efficacy in reducing relapse and recurrence in patients who have had three or more episodes of depression, interest has grown in applying the mindfulness approach to a variety of mental health problems across a range of different settings.

Topics:

  • an overview of the MBCT curriculum with links between the classes & rationale for practices and their placement in the curriculum (including cognitive and behavioural elements)
  • a short overview of some recent research (with clinical implications)on MBSR/MBCT
  • review of possible dangers & contraindications for Mindfulness
    pitfalls in teaching & commitment to being a MBCT teacher
  • how to steer a path between clarity of purpose for patient’s attendance at class, motivation for doing home-based practice, on the one hand, and teaching non-striving, acceptance and ‘wisdom’ to participants on the other
    participants will have the opportunity to hear each others’ experience with mindfulness teaching; to dialogue with others about how to deal with issues that arise from running the classes; to see how best to respond when difficulties arise

Deelnamecriteria: basisopleiding tot mindfulnesstrainer vervolledigd hebben.

Supervisie

Voor fase 2 dien je 2 supervisies te volgen. Idealiter worden deze ingepland als volgt: 1 supervisie voor het geven van je oefengroepje en 1 supervisie na het geven van je oefengroepje. De supervisies zijn inbegrepen in de kostprijs van de 8 opleidingsdagen van fase 4.

Een supervisie is een gesprek van een 1uur/persoon in groepjes van 2-3 personen met een evaluatief karakter waarin er een beeld wordt geschetst van waar je staat als trainer. Je bereidt dit gesprek grondig voor op basis van een opdracht die je zal ontvangen. Je bezorgt je schriftelijke voorbereiding aan je supervisor voor de datum van het gesprek, zodat je supervisor dit ook kan voorbereiden.De supervisiegesprekken worden begeleid door Inge Thijs (regio: Mechelen) en Marina Vandecruys (regio: Heusden-Zolder).

Gelieve voor alle supervisies in te schrijven door een mailtje te sturen naar admin@aandacht.be. Na deze inschrijving kunnen de afspraken omtrent data rechtstreeks gemaakt worden met de trainer zelf. Het is de bedoeling om alle supervisies bij dezelfde supervisor te doen.

Voorwaarden voor deelname

Het volledig afronden van fase 3 en 4

Aankomende traingen

Toon alle

Het is fijn om na deze opleidingsdagen dagen op een nieuwe manier met de mindfulnesstraining om te gaan.

Ik miste altijd iets in de training maar wist niet zo goed de vinger erop te leggen.
Door deze training bij David te volgen heb ik mijn antwoord gekregen.
Compassie is het missende puzzelstukje. Dat kan ik nu met vertrouwen in mijn trainingen gebruiken.
Maar dat is niet het enige, ook de opbouw van de training heb ik nu aangepast aan wat ik heb geleerd in deze dagen.
De mindfulness training is er voor mij nog waardevoller door geworden.
En het effect van de nieuwe elementen zijn al gelijk voelbaar in mijn training.
Opnieuw enthousiaste deelnemers.
Dank David voor je bredere kijk op Mindfulness.
Het helpt mij ook om uit kaders te durven stappen.