3 Daagse HSP & compassie

Deze retraite staat open voor iedereen die op een zachte & milde manier wil kennismaken met de kracht van mindfulness & compassie.

En voel je zeker welkom, ook als je je regelmatig overweldigd of overprikkeld voelt in de drukte van het leven. Deze retraite richt zich namelijk ook op specifieke en individuele behoeften van HSP (hoogsensitieve personen)’.

Inhoud

Je leert stap voor stap en op een milde manier hoe mindfulness & compassie je kunnen helpen bij het omgaan met intensiteit in je ervaringen.

 

We bekijken 4 poorten van omgaan met intensiteit:

1. Focuspunt buiten jezelf
Je aandacht leren brengen naar een focuspunt buiten jezelf, waar je je aandacht keer op keer kan naar terug brengen, kan een eerste stap zijn in het trainen van meditatief gewaarzijn en concentratie.
Dit focuspunt kan een steen, een kaars, een foto, …zijn, of bomen tijdens een wandeling, een mandala, een tekening, geluiden of wat dan ook.

2. Hand op hart (aanraking)
Je aandacht brengen naar het voelen van koesterende aanraking kan ook helpen om je aandacht in het hier en nu te brengen. Dit kan gaan om je eigen hand op je hart, een knuffelbeer die je tegen je lichaam aandrukt, een huisdier dat je aait, een knuffel met een dierbare, een schouderklopje, een massage die je ontvangt of geeft.

3. Ankeren in lichaam
Gewaarworden van sensaties in je lichaam blijkt een uitstekende manier om te landen in het NU-moment. Ons lichaam is altijd ‘hier’, niet in het verleden, niet in de toekomst. Je aandacht ankeren in het lichaam kan je gaandeweg trainen. Mindful bewegen, yoga, een compassievolle bodyscan (met gewaarzijn je hele lichaam overlopen), een stapmeditatie of je aandacht brengen naar de bewegingen die je maakt terwijl je jouw sport beoefent, zijn allemaal manieren om dit te oefenen.

4. Adem
De ademfocus, het telkens weer terugkomen naar het gewaarworden van je adem of ‘zijn met’ het proces van ademen terwijl je je gedachten opmerkt, terwijl je merkt in welke stemming je je bevindt en terwijl je de sensaties in je lichaam opmerkt, is eigenlijk de basis van mindfulness meditatie. Je kan stap voor stap leren, je te laten dragen door de koesterende,wiegende beweging van de adem terwijl je intense ervaringen beleeft.
Ieder kan exploreren welke methode voor hem/haar makkelijkst toegankelijk is en daarmee oefenen. Dit kan gradueel opgebouwd worden.
Geïnspireerd op “Mindfulness Self-Compassion Training” door Chris Germer

Deze 4 poorten van omgaan met intensiteit zullen we stap voor stap doorlopen en beoefenen gedurende deze retraite.
Formele mindfulnessmeditatie oefeningen zoals zitmeditatie en loopmeditatie worden aangevuld met heartfulnessmeditatie, stille creatieve oefeningen en yoga & massage.

 

Wat je ontvangt

Je ontvangt een syllabus en downloads.

Agenda

Datum
Titel
Locatie
Trainer
zo 15/12/2019 09:30
Jezelf accepteren met mindfulness en zelfcompassie
Destelbergen
Beja Pingnet
ma 13/01/2020 13:00
Mindfulness training
Hove
Hilde Naedts